9 d’oct. 2014

Connecten la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia però entrarà en servei al novembre

La línia funcionarà en període de proves i almenys fins a la segona meitat de 2015 no subministrarà les llars

subestació de la MAT a Santa Llogaia d’Àlguema.

Diari de Girona 09/10/2014 - Els 400 kV ja circulen pel cablejat de les 110 torres del tram aeri de la línia de Molt Alta Tensió (MAT) entre Bescanó -al Gironès- i Santa Llogaia d'Àlguema -a l'Alt Empordà-. Tot i que Red Eléctrica ha posat en tensió aquest tram de la línia, encara caldrà esperar unes setmanes perquè s'aprofiti l'energia. 

La previsió és que l'estació conversora de la interconnexió engegui aquest novembre, tot i que en període de proves, i encara no hi ha data perquè l'electricitat procedent de la MAT abasteixi les llars de l'Alt Empordà. Per a això, caldrà esperar almenys fins al segon semestre del 2015, perquè encara ni han començat les obres de construcció de la subestació d'Endesa, endarrerida per tràmits urbanístics.
Les primeres torres

Fa poc més d'un any i mig que es van començar a alçar les primeres torres, i ara els 400 kV ja circulen pel total de 44 quilòmetres de cablejat aeri que té la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema. En total, aquest tram que passa a cavall del Gironès i l'Alt Empordà ha costat 66 milions d'euros i l'estesa de l'alta tensió passa a través de 110 torres.

Red Eléctrica en va acabar l'obra a finals de setembre i, com ja va anunciar la companyia aleshores, la intenció era endollar-lo a la linia de molt alta tensió a principis d'aquest mes. Avui, això ja és una realitat. 

De totes maneres, però, caldrà esperar encara algunes setmanes abans no es comencin a aprofitar els 400 kV que arriben fins al complex de Santa Llogaia d'Àlguem, i de fet encara no hi ha data perquè l'electricitat procedent de la MAT subministri les llars de l'Alt Empordà.
D'entrada, al novembre, la MAT permetrà engegar ja l'estació conversora de la interconnexió, tot i que en període de proves. Ja haurà acabat l'estesa del cablejat subterrani -ara es treballa al túnel transfronterer- i el testejat d'aquest tram s'allargarà ben bé sis mesos, fins al mes de maig del 2015.

El projecte de la MAT entre els municipis de Bescanó i Santa Llogaia també porta aparellada la compactació de dues línies amb les torres dels 400 kV. Una primera amb una potència de 220 kV entre Bescanó i Sant Julià de Ramis -ambdós municipis al Gironès-, on hi haurà una subestació de la MAT que es batejarà amb el nom de "La Farga". I una segona, de 132 kV, que sortirà de Sant Julià de Ramis i arribarà fins a Santa Llogaia d'Àlguema.

Les línies existents, però, no es començaran a desmuntar com a mínim fins passat el maig del 2015, un cop hagi entrat en servei la interconnexió. La compactació de línies, un cop comenci, no es farà només al tram Bescanó-Santa Llogaia. 

La companyia Red Eléctrica també la portarà a terme al Vic-Bescanó, un tram de la MAT que es va inaugurar el juliol del 2011 però on encara no s'han desmantellat els antics suports de línies per integrar-los amb les torres dels 400 kV.

De tot el trencaclosques de la ?línia de molt alta tensió, encara queda pendent també el polèmic ramal de Santa Coloma de Farners i la subestació de Riudarenes -a la Selva-. Davant l'oposició del territori, el Parlament de Catalunya ha aprovat que s'estudiï si és necessari i si hi ha alternatives -com ??soterrar-lo o que tingui menys potència.

Red Eléctrica està a l'espera del que concreta l'estudi, però la companyia ja ha insistit que, per a ells, el projecte és necessari. No només perquè, segons indica l'empresa, a Riudarenes hi haurà un altre punt d'alimentació del Tren d'Alta Velocitat (TAV), sinó també perquè des de la subestació situada en aquell municipi es reforçarà tota la xarxa de distribució a la zona centre i sud de les comarques gironines.

Més de 850 milions d'euros

El projecte de la línia elèctrica de molt alta tensió a les comarques gironines, incloent la interconnexió, té un cost de més de 850 milions d'euros.

El tram entre Vic -la capital d'Osona- i Bescanó va suposar un cost de prop de 100 milions d'euros; el sector de la línia elèctrica entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema té un pressupost de 66 milions d'euros; mentre que el tram soterrat, de 700 milions -dels quals, 225 milions d'euros han vingut per part d'ajudes europees.

-.-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada