· L'estudi d'impacte preveu una ruta a través de la C-12, la C-44 i l'AP-7 per als residus d'Ascó i Vandellòs II
· Alcaldes afectats de l'Ebre mostren la seva sorpresa i preocupació davant l'anunci
Imatge del magatzem individual de residus nuclears de la central nuclear d'Ascó. Foto: JOAN REVILLAS |
A.Caralt
Diari de Trragona 19/02/2015
L’estudi d’impacte ambiental del projecte de construcció del magatzem
central de residus nuclears (MTC) a Villar de Cañas inclou les rutes de
transport que hauran de seguir els residus emmagatzemats a les centrals
espanyoles fins al petit poble de Conca, unes rutes sempre per
carretera que viatgen per vies incloses a la xarxa d’itineraris de
mercaderies perilloses de Catalunya.
L’estudi està promogut per l’empresa nacional de residus radioactius
(Enresa) i es troba amb fase d’avaluació final per part del Govern. El
Consell de Seguretat Nuclear ja ha donat el seu vist-i-plau a l’estudi i
el període d’al·legacions va expirar fa mesos.
En el cas d’Ascó I i II, l’opció és la carretera C-12, l’Eix de
l’Ebre, d’Ascó fins al municipi de Móra la Nova, on connecta amb la
C-44, que transcorre pels municipis de Tivissa i Vandellòs, fins a
assolir l’autopista AP-7. El transport enfilaria llavors l’autopista en
direcció a València creuant municipis del Baix Ebre i el Montsià. En el
cas de Vandellòs II, la via utilitzada també és l’AP-7 amb el mateix
recorregut en direcció sud.
Els residus viatjaran dins de contenidors, un per comboi. Es
dissenyen uns contenidors cilíndrics d’acer, de vuit metres i 130 tones.
Del total del pes del contenidor, entre 10 i 14 tones corresponen al
residu nuclear mentre que la resta a material de protecció. L’estudi
estima que les característiques dels contenidors «garanteixen que les
radiacions a l’exterior durant el transport siguin nul·les o
pràcticament nul·les i sense conseqüències per a l’entorn i les
persones».
Es preveu que els contenidors superin tres assajos per garantir la
seva seguretat: una caiguda lliure sobre un blanc rígid des de nou
metres d’alçada, una caiguda des d’un metre d’alçada sobre una barra
d’acer en forma de punxó, l’impacte d’una massa de 500 quilos,
l’exposició durant mitja hora a un foc de 800 graus centígrads i la seva
immersió sota l’aigua un mínim de vuit hores.
El comboi que s’utilitzarà, sempre que sigui possible, és un
transport amb semiremolc de vuit línies. Si no és possible pel tipus de
via a seguir s’emprarà un transport similar amb la càrrega rebaixada. Un
vehicle pilot advertirà les resta de vehicles del pas del comboi. Les
rutes de les dues centrals catalanes estableixen una velocitat de
transport de 40 km/hora, a banda de la mesura generalitzada de disposar
de dos conductors. D’altra banda, Enresa estableix mesures addicionals
com una xarxa de tallers durant el recorregut per atendre incidències
abans de dos hores. Es preveuen 40 transports anuals en totes les rutes
dissenyades a l’Estat, poc més de tres cada mes.
L’estudi analitza les dues vies de transport possible, la carretera i
el ferrocarril, i la segona opció perd en tots els casos. En el cas
d’Ascó i Vandellòs, les raons són que l’opció del tren suposa un
increment del temps de recorregut entre un 15 i un 25 per cent més i
sobretot la necessitat de realitzar obres de condicionament prop de les
estacions de ferrocarril on es carregaria el combustible gastat. En el
cas d’Ascó, uns treballs estimats entre 2 i 4 milions d’euros i a
Vandellòs, d’entre 3 i 6 milions d’euros.
Sorpresa i preocupació
Alcaldes de municipis per on transiten les rutes han mostrat al Diari
la seva sorpresa davant l’estudi d’Enresa. L’alcalde de Móra la Nova,
Ferran Bladé, assegurà ahir que ho desconeixia i que ni l’Associació de
Municipis en Àrees Nuclears ni la Mesa d’Alcaldes de l’Energia de
Catalunya (MADE), de la qual és membre el municipi, ho havia comunicat.
Abans de pronunciar-se en un sentit o altre, assegurà que estudiaria amb
detall el document.
L’ alcalde de Tivissa, Jordi Jardí, també ignorava l’establiment de
les rutes. Amb tot, afirmà que la C-44 és una via inclosa en la xarxa de
mercaderies perilloses i que confia en la seguretat dels combois
nuclears si finalment es construeix l’MTC. «A mi no em generà cap
preocupació», afirmà.
L’alcalde d’Amposta, Manel Ferré, en canvi, es mostrà preocupar per
l’anunci i va lamentar la manca d’informació d’Enresa. «No hem rebut cap
comunicació oficial i volem saber com es produirien aquests combois, a
quines hores, i quins efectes poden tenir».
Ferré s’estranyà que el consistori no hagi rebut cap informació atesa
la seva condició de municipi del pla d’emergències nuclear de
Tarragona.
Dures crítiques de Greenpeace
L'organització ecologista Greenpeace ha criticat que l'establiment d'aquestes rutes no s'hagi comunicat als municipis afectats i alertat que al llarg de 60 anys viatjaran per les carreteres espanyoles unes 6.700 tones de residus radioactius. La portaveu de la campanya nuclear de l'organització, Raquel Montón, afirma que el risc zero no existeix i que als Estats Units s'han comptabilitzat fins a 58 accidents en trasllats de residus. La portaveu alerta que els itineraris perjudicaran l'economia dels municipis per on circulen els transports i que la població no rebrà, a canvi, cap compensació. Per aquesta raó, Greenpeace trametrà una carta als 210 municipis afectats. L'organització s'oposa a la construcció del magatzem nuclear i opta per consolidar els magatzems a cada planta atòmica.
L'organització ecologista Greenpeace ha criticat que l'establiment d'aquestes rutes no s'hagi comunicat als municipis afectats i alertat que al llarg de 60 anys viatjaran per les carreteres espanyoles unes 6.700 tones de residus radioactius. La portaveu de la campanya nuclear de l'organització, Raquel Montón, afirma que el risc zero no existeix i que als Estats Units s'han comptabilitzat fins a 58 accidents en trasllats de residus. La portaveu alerta que els itineraris perjudicaran l'economia dels municipis per on circulen els transports i que la població no rebrà, a canvi, cap compensació. Per aquesta raó, Greenpeace trametrà una carta als 210 municipis afectats. L'organització s'oposa a la construcció del magatzem nuclear i opta per consolidar els magatzems a cada planta atòmica.
-.-
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada