19 de febr. 2015

Enresa transportarà per carretera els residus fins al magatzem nuclear

· L'estudi d'impacte preveu una ruta a través de la C-12, la C-44 i l'AP-7 per als residus d'Ascó i Vandellòs II

· Alcaldes afectats de l'Ebre mostren la seva sorpresa i preocupació davant l'anunci 

Imatge del magatzem individual de residus nuclears de la central nuclear d'Ascó.
Foto: JOAN REVILLAS

A.Caralt
Diari de Trragona 19/02/2015

L’estudi d’impacte ambiental del projecte de construcció del magatzem central de residus nuclears (MTC) a Villar de Cañas inclou les rutes de transport que hauran de seguir els residus emmagatzemats a les centrals espanyoles fins al petit poble de Conca, unes rutes sempre per carretera que viatgen per vies incloses a la xarxa d’itineraris de mercaderies perilloses de Catalunya.

L’estudi està promogut per l’empresa nacional de residus radioactius (Enresa) i es troba amb fase d’avaluació final per part del Govern. El Consell de Seguretat Nuclear ja ha donat el seu vist-i-plau a l’estudi i el període d’al·legacions va expirar fa mesos.

En el cas d’Ascó I i II, l’opció és la carretera C-12, l’Eix de l’Ebre, d’Ascó fins al municipi de Móra la Nova, on connecta amb la C-44, que transcorre pels municipis de Tivissa i Vandellòs, fins a assolir l’autopista AP-7. El transport enfilaria llavors l’autopista en direcció a València creuant municipis del Baix Ebre i el Montsià. En el cas de Vandellòs II, la via utilitzada també és l’AP-7 amb el mateix recorregut en direcció sud.

Els residus viatjaran dins de contenidors, un per comboi. Es dissenyen uns contenidors cilíndrics d’acer, de vuit metres i 130 tones. Del total del pes del contenidor, entre 10 i 14 tones corresponen al residu nuclear mentre que la resta a material de protecció. L’estudi estima que les característiques dels contenidors «garanteixen que les radiacions a l’exterior durant el transport siguin nul·les o pràcticament nul·les i sense conseqüències per a l’entorn i les persones».

Es preveu que els contenidors superin tres assajos per garantir la seva seguretat: una caiguda lliure sobre un blanc rígid des de nou metres d’alçada, una caiguda des d’un metre d’alçada sobre una barra d’acer en forma de punxó, l’impacte d’una massa de 500 quilos, l’exposició durant mitja hora a un foc de 800 graus centígrads i la seva immersió sota l’aigua un mínim de vuit hores.

El comboi que s’utilitzarà, sempre que sigui possible, és un transport amb semiremolc de vuit línies. Si no és possible pel tipus de via a seguir s’emprarà un transport similar amb la càrrega rebaixada. Un vehicle pilot advertirà les resta de vehicles del pas del comboi. Les rutes de les dues centrals catalanes estableixen una velocitat de transport de 40 km/hora, a banda de la mesura generalitzada de disposar de dos conductors. D’altra banda, Enresa estableix mesures addicionals com una xarxa de tallers durant el recorregut per atendre incidències abans de dos hores. Es preveuen 40 transports anuals en totes les rutes dissenyades a l’Estat, poc més de tres cada mes.

L’estudi analitza les dues vies de transport possible, la carretera i el ferrocarril, i la segona opció perd en tots els casos. En el cas d’Ascó i Vandellòs, les raons són que l’opció del tren suposa un increment del temps de recorregut entre un 15 i un 25 per cent més i sobretot la necessitat de realitzar obres de condicionament prop de les estacions de ferrocarril on es carregaria el combustible gastat. En el cas d’Ascó, uns treballs estimats entre 2 i 4 milions d’euros i a Vandellòs, d’entre 3 i 6 milions d’euros.

Sorpresa i preocupació

Alcaldes de municipis per on transiten les rutes han mostrat al Diari la seva sorpresa davant l’estudi d’Enresa. L’alcalde de Móra la Nova, Ferran Bladé, assegurà ahir que ho desconeixia i que ni l’Associació de Municipis en Àrees Nuclears ni la Mesa d’Alcaldes de l’Energia de Catalunya (MADE), de la qual és membre el municipi, ho havia comunicat. Abans de pronunciar-se en un sentit o altre, assegurà que estudiaria amb detall el document.

L’ alcalde de Tivissa, Jordi Jardí, també ignorava l’establiment de les rutes. Amb tot, afirmà que la C-44 és una via inclosa en la xarxa de mercaderies perilloses i que confia en la seguretat dels combois nuclears si finalment es construeix l’MTC. «A mi no em generà cap preocupació», afirmà.

L’alcalde d’Amposta, Manel Ferré, en canvi, es mostrà preocupar per l’anunci i va lamentar la manca d’informació d’Enresa. «No hem rebut cap comunicació oficial i volem saber com es produirien aquests combois, a quines hores, i quins efectes poden tenir».

Ferré s’estranyà que el consistori no hagi rebut cap informació atesa la seva condició de municipi del pla d’emergències nuclear de Tarragona.

Dures crítiques de Greenpeace

L'organització ecologista Greenpeace ha criticat que l'establiment d'aquestes rutes no s'hagi comunicat als municipis afectats i alertat que al llarg de 60 anys viatjaran per les carreteres espanyoles unes 6.700 tones de residus radioactius. La portaveu de la campanya nuclear de l'organització, Raquel Montón, afirma que el risc zero no existeix i que als Estats Units s'han comptabilitzat fins a 58 accidents en trasllats de residus. La portaveu alerta que els itineraris perjudicaran l'economia dels municipis per on circulen els transports i que la població no rebrà, a canvi, cap compensació. Per aquesta raó, Greenpeace trametrà una carta als 210 municipis afectats. L'organització s'oposa a la construcció del magatzem nuclear i opta per consolidar els magatzems a cada planta atòmica. 

-.-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada