La línia funcionarà en període de proves i almenys fins a la segona meitat de 2015 no subministrarà les llars
subestació de la MAT a Santa Llogaia d’Àlguema. |
Diari de Girona 09/10/2014 - Els 400 kV ja circulen pel cablejat de
les 110 torres del tram aeri de la línia de Molt Alta Tensió (MAT) entre
Bescanó -al Gironès- i Santa Llogaia d'Àlguema -a l'Alt Empordà-. Tot i
que Red Eléctrica ha posat en tensió aquest tram de la línia, encara
caldrà esperar unes setmanes perquè s'aprofiti l'energia.
La
previsió és que l'estació conversora de la interconnexió engegui aquest
novembre, tot i que en període de proves, i encara no hi ha data perquè
l'electricitat procedent de la MAT abasteixi les llars de l'Alt Empordà.
Per a això, caldrà esperar almenys fins al segon semestre del 2015,
perquè encara ni han començat les obres de construcció de la subestació
d'Endesa, endarrerida per tràmits urbanístics.
Les primeres torres
Fa
poc més d'un any i mig que es van començar a alçar les primeres torres,
i ara els 400 kV ja circulen pel total de 44 quilòmetres de cablejat
aeri que té la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema. En total,
aquest tram que passa a cavall del Gironès i l'Alt Empordà ha costat 66
milions d'euros i l'estesa de l'alta tensió passa a través de 110
torres.
Red Eléctrica en va acabar l'obra a finals de setembre i,
com ja va anunciar la companyia aleshores, la intenció era endollar-lo a
la linia de molt alta tensió a principis d'aquest mes. Avui, això ja és
una realitat.
De totes maneres, però, caldrà esperar encara
algunes setmanes abans no es comencin a aprofitar els 400 kV que arriben
fins al complex de Santa Llogaia d'Àlguem, i de fet encara no hi ha
data perquè l'electricitat procedent de la MAT subministri les llars de
l'Alt Empordà.
D'entrada, al novembre, la MAT permetrà engegar ja l'estació conversora de la interconnexió, tot i que en període de proves. Ja haurà acabat l'estesa del cablejat subterrani -ara es treballa al túnel transfronterer- i el testejat d'aquest tram s'allargarà ben bé sis mesos, fins al mes de maig del 2015.
D'entrada, al novembre, la MAT permetrà engegar ja l'estació conversora de la interconnexió, tot i que en període de proves. Ja haurà acabat l'estesa del cablejat subterrani -ara es treballa al túnel transfronterer- i el testejat d'aquest tram s'allargarà ben bé sis mesos, fins al mes de maig del 2015.
El
projecte de la MAT entre els municipis de Bescanó i Santa Llogaia també
porta aparellada la compactació de dues línies amb les torres dels 400
kV. Una primera amb una potència de 220 kV entre Bescanó i Sant Julià de
Ramis -ambdós municipis al Gironès-, on hi haurà una subestació de la
MAT que es batejarà amb el nom de "La Farga". I una segona, de 132 kV,
que sortirà de Sant Julià de Ramis i arribarà fins a Santa Llogaia
d'Àlguema.
Les línies existents, però, no es començaran a
desmuntar com a mínim fins passat el maig del 2015, un cop hagi entrat
en servei la interconnexió. La compactació de línies, un cop comenci, no
es farà només al tram Bescanó-Santa Llogaia.
La companyia Red
Eléctrica també la portarà a terme al Vic-Bescanó, un tram de la MAT que
es va inaugurar el juliol del 2011 però on encara no s'han desmantellat
els antics suports de línies per integrar-los amb les torres dels 400
kV.
De tot el trencaclosques de la ?línia de molt alta tensió,
encara queda pendent també el polèmic ramal de Santa Coloma de Farners i
la subestació de Riudarenes -a la Selva-. Davant l'oposició del
territori, el Parlament de Catalunya ha aprovat que s'estudiï si és
necessari i si hi ha alternatives -com ??soterrar-lo o que tingui menys
potència.
Red Eléctrica està a l'espera del que concreta l'estudi,
però la companyia ja ha insistit que, per a ells, el projecte és
necessari. No només perquè, segons indica l'empresa, a Riudarenes hi
haurà un altre punt d'alimentació del Tren d'Alta Velocitat (TAV), sinó
també perquè des de la subestació situada en aquell municipi es
reforçarà tota la xarxa de distribució a la zona centre i sud de les
comarques gironines.
Més de 850 milions d'euros
El projecte
de la línia elèctrica de molt alta tensió a les comarques gironines,
incloent la interconnexió, té un cost de més de 850 milions d'euros.
El tram entre Vic -la capital d'Osona- i Bescanó va suposar un cost de prop de 100 milions d'euros; el sector de la línia elèctrica entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema té un pressupost de 66 milions d'euros; mentre que el tram soterrat, de 700 milions -dels quals, 225 milions d'euros han vingut per part d'ajudes europees.
-.-
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada