26 d’oct. 2015

Ha passat el Rally, un any més

Tornen el Rally RACC Catalunya i els talls de carreteres al Priorat


Foto: Parlant del Priorat / Facebook


Més enllà del Ral·li

Clàudia Bonet 
Reus Digital 26/10/2015

El pas del Ral·li RACC pel Priorat obre el debat sobre la compatibilitat d'aquest acte amb els valors i el model turístic que es vol potenciar.

Brutícia acumulada a unes vinyes del Priorat. Clàudia Bonet

La 51a edició del Ral·li Racc Catalunya Costa Daurada 2015 també ha tingut trams al Priorat. La tranquil·litat i el ritme lent que caracteritzen la comarca s'han vist alterats per l'afluència massiva de públic que no s'ha volgut perdre aquesta competició. En un moment que s'està debatent i decidint sobre quin ha de ser el model de turisme propi, la celebració d'aquest acte genera diferents reaccions.

El Priorat, en un dia qualsevol, és sinònim de tranquil·litat i autenticitat. La seva orografia el caracteritza com una terra amb una personalitat pròpia. El paisatge és un dels trets distintius i les carreteres de la comarca, on abunden els revolts, afavoreixen aquest ritme més pausat que permet a qui hi circula gaudir del que l'envolta. Però precisament aquesta orografia complicada també és el que crida l'atenció als amants del motor, que aquest cap de setmana hi han pogut veure córrer els pilots del Ral·li RACC en l'etapa del mundial que se celebra a Catalunya i que també ha tingut presència al Priorat.

El turisme, actualment, és un dels motors econòmics potents de la comarca, per això s'està treballant per definir quin ha de ser el model turístic propi i quina estratègia s'ha de seguir per aconseguir-ho. El respecte pel paisatge, la natura, el silenci i la tranquil·litat, són alguns dels valors que es volen transmetre. Per això, es posa en dubte si el pas del Ral·li i el que això comporta són compatibles amb aquesta manera de voler fer i ser de la comarca. Reusdigital.cat ha parlat amb persones implicades amb el turisme i el territori per saber com es viu aquesta realitat.

Neus Miró, directora del Parc Natural de Montsant explica que “segurament la nostra comarca, no és el lloc més idoni per poder compatibilitzar aquests tipus d’actuacions motoritzades. Volem fer una aposta per un territori sense presses, on cal escoltar el silenci, gaudir del paisatge, de les olors, del gust de terra, del vi, de l’oli i de la seva gent”. En la mateixa línia, Isabel Vilà, presidenta de Priorat Enoturisme i propietària de la casa rural Cal Porrerà (Porrera), exposa a títol personal que “no entenc com encara des de la comarca, quan tots estem implicats amb la Carta Europea de Turisme Sostenible i la candidatura de la UNESCO, fins i tot la Diputació, deixin fer aquest tipus d'actes aquí”. Afegeix que “el Priorat és l'autenticitat del paisatge i de la terra” i que “la gent treballa i viu d'això. Al turisme que ens dediquem aquí és un turisme que no té res a veure amb el que mou el Ral·li”.

Joan Vaqué, membre de PRIORITAT i veí de la Vilella Baixa explica que “ens agrada que vinguin persones que siguin respectuoses amb uns valors i uns principis. Estem d'acord que vingui gent, de fet volem que vinguin, però el que ens hem de preguntar és quin tipus de persones”. A títol personal exposa que “nosaltres estem parlant de quin tipus de turisme volem, quins valors hem de transmetre, com hem de gestionar la vinguda de gent i resulta que algú de fora li passa pel cap que el Ral·li ha de passar per aquí i ho fa sense plantejar-se res de tot això”. Afegeix que “el Ral·li és un dia o una setmana però una setmana que xoca frontalment amb els valors que nosaltres estem plantejant. Parlem del silenci, la tranquil·litat, l'harmonia de l'entorn natural i l'activitat humana i aquestes activitats són de tot menys equilibrades”.

El respecte pel medi ambient, un tema pendent

Plataforma Parlant del Priorat
Un dels problemes, i de les conseqüències més visibles del Ral·li, és la brossa que queda escampada per la muntanya i els voltants dels trams de la carretera on es concentren els aficionats, així com l'acampada a finques que són de propietat privada. Des del RACC, aquest any, s'ha fet una campanya per conscienciar als aficionats remarcant la importància de la seguretat i el respecte pel medi ambient. Aquesta actitud poc respectuosa amb l'entorn no vol dir que sigui generalitzada, però al repetir-se cada any el mateix problema, acaba perjudicant la imatge general dels aficionats. És una qüestió de civisme i educació.

En aquesta edició, des del RACC, es va avisar al públic que posessin les escombraries dins de bosses de brossa i les deixessin al costat de la carretera perquè l'organització, una vegada finalitzada la competició, les recolliria. En aquest sentit, Josep Maria Díaz, alcalde de Poboleda, explica que “la brutícia hi és. Ara haurem d'esperar a veure quan tardaran a recollir la brossa, i si només es recull la del costat de la carretera o també es mira la de les finques i els boscos que la voregen, on també hi han deixat restes”. Joan Vaqué, veí de la Vilella Baixa, explica que “no puc entendre com algú es pot prendre una llauna de refresc i quan acaba llençar-la a terra. Per molt que després vinguin els del Ral·li a recollir-ho darrere, ja comencem malament. El problema és en llençar-ho”.

L'impacte econòmic és un altre interrogant

Un aspecte a valorar són els possibles beneficis que pugui generar la celebració del Ral·li per als pobles on passa. En aquest sentit, Neus Miró, afirma que “per saber l’impacte econòmic caldria valorar què es queda a la comarca i fer-ne un estudi,  ja que l’impacte ambiental sí que el rep la comarca (deixalles, aparcament en finques privades, soroll, pertorbació d’àrees de nidificació amb els helicòpters, desgast de les vies de comunicació...)”. Des de Priorat Enoturisme, associació privada que aplega més de seixanta empreses del territori, al llarg d'aquesta setmana faran una valoració i emetran un comunicat exposant les seves opinions, però de moment, afirmen que “el que promou el Ral·li no està en la línia de valors que venem i no pensem que aporti res”.

Josep Maria Díaz, alcalde de Poboleda, un dels municipis que acollia un nou tram d'aquesta edició, fa una valoració positiva de l'organització: “el tram que va passar per Poboleda estava ben senyalitzat, no hi va haver cap tipus d'incidència i els Mossos van estar controlant el pas per la carretera”, però considera que “al poble no ha comportat despeses” però tampoc creu “que hagi pogut portar massa beneficis”. Per tant, “s'haurà de valorar parlant amb la gent del poble i escoltant a tothom”. Des de l'Ajuntament de Poboleda, tenint en compte el nombre de cotxes aparcats al municipi, al voltant d'uns 290, es calcula que es van aplegar unes 1.500 persones al llarg del dissabte.

Pel que fa els comerços, hi ha diversitats d'opinions. Núria Ferrando de l'Hostal Populetus (Poboleda) explica que “el turisme que ha vingut pel Ral·li a l'hostal no és gaire diferent del d'altres caps de setmana, ja que molts han aprofitat per fer dues nits de mitja pensió i conèixer la comarca”.  Pel que fa el negoci considera que “la valoració és positiva, però cal que hi hagi control perquè es deixin els espais igual o millor de com els han trobat. En definitiva, cal civisme”. Un altre cas és el de la Isabel Vilà, de Cal Porrerà (Porrera), que explica que “aquests dies he tancat, perquè el tipus de públic que tinc ve a buscar silenci i a gaudir del paisatge, i aquest cap de setmana era impossible. Per això vaig trucar als clients per avisar-los.”

De l'impacte real no se'n té cap dada objectiva, per això des de Prioritat, la plataforma ciutadana que ha impulsat la candidatura del Priorat a la UNESCO, es demana que es faci un estudi sobre l'impacte econòmic a la comarca i un altre estudi aprofundit del perfil de turisme que comporta. Amb dades objectives, podran posicionar-se envers aquest acte, ja que ara mateix no hi ha una opinió unànime dins l'entitat. Joan Vaqué, membre de Prioritat, exposa que “és evident que parlem d'intuïcions perquè mai ningú ens ha portat números damunt la taula i això és una necessitat molt urgent. Per poder parlar de beneficis o de pèrdues, hauríem de saber de quins ingressos i quines contrapartides parlem. Aquest estudi no està fet i no s'ha fet mai, perquè no interessa a ningú fer-lo”.

L'alcalde dels Guiamets, Miquel Perelló, diu que “entenem que el model turístic de la comarca cal que es desenvolupi d'una altra manera, però com que el Ral·li no havia passat mai abans pels Guiamets, al llarg d'aquesta setmana ho valorarem i donarem la nostra opinió”.

Els pròxims dies serviran per analitzar què ha suposat el pas del Ral·li pel Priorat i compartir impressions. Entitats, comerços, associacions i ajuntaments podran valorar quin ha estat l'impacte en tots els aspectes i treure'n les respectives conclusions, tenint en compte el debat present sobre quin ha de ser el model turístic propi. De fet, aquest dimarts se celebrarà al Castell del Vi de Falset la jornada tècnica ‘La sostenibilitat, el model per al Priorat’. Tenir clar cap on es vol anar i de quina manera. En conclusió, decidir des de la comarca per a la comarca. 


Més informació:

— Plànol carreteres tallades comarca Priorat afectació Ral·li.pdf (web Consell Comarcal Priorat)
— Guia dels trams (web rallyracc.com)
Pàgina web oficial del ral·li

-.-

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada